Δημοφιλείς αναρτήσεις

Σάββατο 4 Μαΐου 2013

Η ανάσταση του Ιησού


Μέγα Σάββατο, Μθ 28,1-20 (στ. 1-10)*
Λίγες ώρες πριν από την ανάσταση τα μηνύματα είναι καθαρά αναστάσιμα. Το ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας αυτής αναφέρεται στην εμφάνιση του αναστάντος στις μυροφόρες γυναίκες. Ας το παρακολουθήσουμε.

1.Τη νύχτα την μετά το σάββατο προς τα ξημερώματα της πρώτης ημέρας της εβδομάδος, ήρθε η Μαρία η Μαγδαληνή και η άλλη Μαρία να δουν τον τάφο.
2-3. Και να έγινε ένας μεγάλος σεισμός, διότι άγγελος Κυρίου που κατέβηκε από τον ουρανό ήρθε και παραμέρισε την πέτρα από την πόρτα του τάφου, και καθόταν πάνω της. Το πρόσωπό του ήταν σαν αστραπή και τα ρούχα του κάτασπρα σαν χιόνι. Τον έστειλε ο αναστημένος για να δώσει τις υπεύθυνες πληροφορίες για την απουσία του σώματός του από τον τάφο. Τίποτε τυχαίο.
4-7. Από το φόβο που προκάλεσε ο άγγελος ταράχτηκαν οι φύλακες και έγιναν σαν νεκροί. Μίλησε δε ο άγγελος στις γυναίκες και είπε· Μη φοβάστε εσείς, διότι ξέρω ότι ζητάτε τον Ιησού που σταυρώθηκε. Δεν είναι εδώ· διότι αναστήθηκε όπως είπε· ελάτε να δείτε τον τόπο όπου βρισκόταν το σώμα του Κυρίου. Και αφού πάτε γρήγορα πείτε στους μαθητάς του ότι αναστήθηκε από τους νεκρούς, και τώρα θα πάει νωρίτερα από σας στη Γαλιλαία· εκεί θα τον δείτε.
8. Και βγήκαν γρήγορα από τον τάφο με μεγάλο φόβο και χαρά και έτρεξαν ν’ αναγγείλουν στους μαθητάς του.
9. Και καθώς πήγαιναν ν’ αναγγείλουν στους μαθητάς του, νάτος ο Ιησούς τις συνάντησε και λέει·
-Χαίρετε· Εκείνες πλησίασαν και κράτησαν τα πόδια του και τον προσκύνησαν.
10. Τότε τις λέει ο Ιησούς· Μη φοβάστε· πηγαίνετε και αναγγείλατε στους αδερφούς μου να πάνε στη Γαλιλαία. Και εκεί θα με δουν.
Σκέψεις.
1.Ο Ιησούς αναστήθηκε σαν άρχισε να σκάζει το πρωϊνό φως της κυριακής, τα πρώτα χαράματα. Η ακριβής ώρα δεν είναι γνωστή· πάντως αρκετά πριν από την ανατολή του ηλίου. Έμεινε μέσα στον τάφο τρεις μέρες, αλλ’ όχι ολόκληρες· Τρεις ώρες περίπου της παρασκευής, το σάββατο ολόκληρο, και 10-11 ώρες περίπου της κυριακής.
Η Μαρία η Μαγδαληνή πριν να γνωρίσει τον Ιησού ήταν δαιμονισμένη. Είχε εφτά δαιμόνια. Την απάλλαξε ο Ιησούς, και από τότε δεν έπαυσε να τον ακολουθεί και να διακονεί μαζί και με τις άλλες γυναίκες. Δεν ήταν έγγαμη· ούτε πόρνη, όπως λένε οι ασεβείς παπικοί. Πριν να γνωρίσει τον Ιησού ως δαιμονισμένη δεν παντρεύτηκε· και ήταν πια μεγάλη. Μετά την απαλλαγή της από τα δαιμόνια, δεν σκέφτηκε να παντρευτεί· είχε αφοσιωθεί στη διακονία. Στην ηλικία ήταν μεγαλύτερη από τη μητέρα του Κυρίου. Η εμφάνιση αυτή για τη Μαρία ήταν η δεύτερη. Η πρώτη ιστορείται από τον ευαγγελιστή Ιωάννη (20,11-17). Η άλλη Μαρία είναι συννυφάδα της μητέρας του Κυρίου και θεία του Ιησού, γυναίκα του Κλωπά. Στον τάφο μαζί μ’αυτές τις δύο ήταν και άλλες που δεν αναφέρονται ονομαστικώς.
Οι γυναίκες ήρθαν στον τάφο κρατώντας στα χέρια τους αρώματα, για ν’ αλείψουν το σώμα του Ιησού, κατά την τότε συνήθεια, ώστε να μην εκπέμπει δυσάρεστη οσμή. Καμμιά υποψία για ανάσταση! Περίμεναν να τον δουν νεκρό και σηπόμενο. Πλήρης λησμοσύνη των λόγων του, ότι την τρίτη ημέρα θ’ αναστηθεί. Ήταν και αυτές «άπιστες» όσο και ο Θωμάς και οι άλλοι μαθηταί, που δεν πίστευαν στην ανάσταση του Χριστού, πριν να τον δουν αναστημένο.
2-3. Αφού οι γυναίκες έτρεφαν τόσο αγνά αισθήματα για τον Ιησού, εκείνος τις αξιώνει  ν’ ακούσουν πρώτες την είδηση της αναστάσεως, αλλά και πρώτες να τον δουν αναστημένο. Ο σεισμός προκλήθηκε για να πέσει η πλάκα. Ο άγγελος κάθισε πάνω σ’ αυτήν, για να μην μπορεί να την ξαναβάλει άλλος στο μνήμα. Οι στρατιώτες λιποθύμησαν από το φόβο , κι όταν συνήρθαν έφυγαν. Ο Ιησούς λοιπόν βγήκε από τον τάφο νωρίτερα, πριν να κατεβεί ο άγγελος, αοράτως και αθορύβως, ενώ οι φύλακες στρατιώτες αγρυπνούσαν απ’ έξω, φυλάγοντας τάφο άδειο κλειστό και σφραγισμένο. Το αναστημένο σώμα δεν χρειάζεται πόρτα ή άνοιγμα, για να βγει από τον τάφο.
4-7. Ως επιχείρημα της αναστάσεως του σώματος του Κυρίου ο άγγελος προβάλλει τον τόπο, όπου έκειτο το σώμα του Ιησού. Αλλά και τα αντικείμενα, όπως τα οθόνια και το σουδάριο, που κείτονταν στο δάπεδο του τάφου με τάξη και στη θέση τους. Αυτά επικαλείται, για να πείσει τις γυναίκες ότι αναστήθηκε. Το σώμα του Ιησού λοιπόν δεν εκλάπη. Οι κλέφτες δεν θα είχαν το χρόνο ούτε την ψυχική ηρεμία να ξετυλίξουν τα οθόνια που είχαν γίνει κρούστα, καθώς ήταν κολλημένα στο σώμα του Ιησού με κολλώδεις αρωματικές ουσίες. Αν το έκλεβαν θα το σήκωναν μαζί με τα οθόνια  με βιασύνη. Μία τρίχα στον τόπο του εγκλήματος οδηγεί σήμερα την αστυνομία στην ανακάλυψη του εγκλήματος, και τόσα πειστήρια του τάφου δεν είναι αρκετά για ν’ αποδειχθεί η ανάσταση;
9. Η προσκύνηση του αναστάντος είναι ενδεικτική του σεβασμού που αισθάνονται οι γυναίκες προς το πρόσωπό του, ιδιαίτερα όμως τώρα που τον έβλεπαν νικητή του θανάτου. Οι μυροφόρες μόλις τον αντίκρυσαν σαν αστραπή θυμήθηκαν τα λόγια του ότι θ’ αναστηθεί, σαν αστραπή εξαφανίστηκαν τα σύννεφα της λύπης, σαν αστραπή πλημμύρισε η καρδιά τους από αισθήματα χαράς. Όλα αυτά τα ένοιωσαν με την προσκύνηση και το κράτημα των ποδιών του. Εκείνος επέτρεψε να του πιάσουν τα πόδια, για να πληροφορηθούν και με την αίσθηση της αφής (κοντά στην αίσθηση της οράσεως και της ακοής) ότι δεν είναι φάντασμα.
10.Τα λόγια των γυναικών οι μαθηταί δεν τα πίστεψαν. Ήταν τόσο φοβισμένοι από το θάνατο του Ιησού, ώστε κλείστηκαν σ’ ένα δωμάτιο και απομονώθηκαν. Κομμάτια έγιναν οι ελπίδες τους που έτρεφαν για τον διδάσκαλό τους, και δεν τολμούσαν να βγουν έξω, για να μην τους ειρωνεύονται οι άνθρωποι. Καμμιά σκέψη για ανάσταση. Ούτε φευγαλέα. Καμμιά ανάμνηση των διαβεβαιώσεων του Κυρίου ότι θα σταυρωθεί και μετά από τρεις μέρες θ’ αναστηθεί.
Συνήθως οι άπιστοι κατηγορούν τους μαθητάς για ευπιστία και φαντασίωση. Εδώ όμως βλέπουμε το αντίθετο· Βουνό δυσπιστίας. Ανοησίες χαρακτήρισαν το μήνυμα των γυναικών. Τόσο πολύ δεν πίστευαν στην είδηση, ώστε δεν έδωσαν καμμιά σημασία στη συνάντηση που τους έκλεισε στη Γαλιλαία. Απελπισμένοι σκεφτόταν πολύ ανθρώπινα και ορθολογικά.
Τη μεγάλη σημασία της αναστάσεως διατυπώνει θαυμάσια ο Ιωάννης χρυσόστομος· Αναστήθηκε , λέει, ο Κύριος και μαζί του συνανέστησε και όλη την οικουμένη. Αμάρτησε ο Αδάμ και πέθανε· δεν αμάρτησε ο Ιησούς και πέθανε. Καινούργιο και παράδοξο πράγμα αυτό. Ο Αδάμ αμάρτησε και πέθανε, ο Χριστός δεν αμάρτησε και πέθανε. Γιατί; Για να μπορέσει να ξεφύγει το πιάσιμο του θανάτου ο Αδάμ που αμάρτησε και πέθανε. Το ίδιο γίνεται και με τα χρήματα. Κάποιος χρωστάει, και επειδή δεν έχει να πληρώσει, μπαίνει στη φυλακή. Ένας άλλος δεν χρωστάει, αλλ’ επειδή μπορεί να πληρώσει, πληρώνει και αποφυλακίζει τον ένοχο. Το ίδιο έγινε και στην περίπτωση του Αδάμ· κατεχόταν από το διάβολο, αλλά δεν είχε να πληρώσει το χρέος. Δεν χρωστούσε ο Χριστός ούτε κατεχόταν από το διάβολο, αλλά μπορούσε να πληρώσει το χρέος. Ήρθε, πλήρωσε, όχι λεφτά αλλά θάνατο, υπέρ του Αδάμ που κατεχόταν από το διάβολο, για να τον ελευθερώσει.
Αθανάσιος Γ. Σιαμάκης, αρχιμανδρίτης
*Τα θέματα της περικοπής (Μθ 28,1-20) είναι τρία α) η ανάσταση του Ιησού (στ. 1-10, β) η δωροδοκία των φρουρών του τάφου (στ. 11-15), και γ) η εμφάνιση του αναστάντος στο όρος της Γαλιλαίας (στ. 16-20). Εδώ είδαμε το πρώτο θέμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου